Bismillahirrahmanirrahim

Ahlan wasahlan wamarhaban bikum...Selamat datang..Welcome to our page.".KumPulAn UnCang EmAs"..

Thursday, June 17, 2010

Mari belajar bahasa Sarawak....


Assalamualaikum kawan-kawan....Kalian semua apa khabar? Semoga semuanya sihat walafiat dan ceria selalu. Jika kalian sudah melewati dan mengintai-intai blog uncang emas, pastinya kalian mendapati banyak maklumat-maklumat baru yang telah kami paparkan. Tapi kali ini, saya ingin mengajak kalian untuk belajar bahasa. Haaa....nak tahu bahasa apa? Semestinya bahasa melayu Sarawak..Maklumlah, saya kan dari Sarawak. Bahasa ibunda tu, tidak dapat dipisahkan dari diri saya...Okeyla, untuk sesi pertama ni, saya akan memaparkan 20 patah perkataan sahaja. Perkataan yang biasanya digunakan di sanalah. Insyaallah, pada masa akan datang, saya masukkan lebih banyak lagi perkataan yang lain.

Kamek - saya

kitak - awak

kamek orang - kami semua

kitak orang - kamu semua

Maok - hendak

Sik Maok - Taknak

Aok - Yer

Sik - Tidak

Kenak - Kenapa

Polah - Buat

Ciney - Mana

Sia - Sana

Sinun - Situ

Tok - Ini

kacak - Cantik/ Handsome

Gap - Bergaya

Supan - Malu

Sombong - Lawa

Kelaka - Bercakap

Madah@ padah - Beritahu

Okeylah. setakat ini sahaja kali ini. Berjumpa lagi, Insyaallah =)

created by; mis'z fieda

No comments:

Post a Comment